Az olvasás tanítás lépései

Gyakran a gyerekeket fiatalabb korban más dolgok érdeklik, nem pedig az olvasás. Ha meg szeretnénk tanítani gyerekünket olvasni még az iskolakezdés előtt (vagy közben), akkor nem árt, ha rendelkezünk egy tervvel, ami alapján a tanítást el tudjuk végezni.

Először valószínűleg a gyerekek a hangzással lesznek tisztában, ugyanis előbb fognak szavakat hallani, mint azokat megtanulnák kiolvasni. Érdemes első lépésként minél változatosabb szavakat használni a gyerekek előtt, és arra biztatni őket, hogy ők is mondják ki ezeket a szavakat.

Ha már elég sok szót ismernek a gyerekek, akkor el lehet kezdeni őket megismertetni az olvasással. Ezt érdemes szavanként tanítani, akár illusztrációval, képekkel rendelkező egyedi kártyák készítésével is.

Ezt követően a cél, hogy minél több szó kiolvasásával megismerkedjenek a gyerekek, a hasonló szavakat pedig később fel fogják tudni még számukra ismeretlen szavak kiolvasásához is. Új szavakkal több helyen is találkozhatnak. A célirányos tanításhoz hozzátartozik az egyre több kártya készítése is, valamint az is, hogy pl. különböző meséskönyvekben vagy egyéb helyeken új szavakkal találkozzanak a gyerekek.

Ha már elértek egy bizonyos szintet, akkor következhet az egyéni olvasás. Érdemes fokozatosan új, egyre nehezebb szövegekkel megismertetni a gyerekeket, hogy fokozatosan tudjanak fejlődni. Amire ügyelni kell, hogy olyan szövegeket, könyveket válasszunk, melyek érdeklik is a gyerekeket, ugyanis a szórakoztató olvasás sokat számít abban, hogy a gyerekek jól érezzék magukat az olvasás tanulása közben.